לאיזה שבט אתם משתייכים? מנהיגות שבטית


את המודל הזה של מנהיגות שבטית הכרתי בזכות
Chen Israeli
כשעבדנו על פיתוח של מוצרי ידע בתחום המנהיגות.
נחשפנו למודל הזה כשהעמקנו בספר של פיל ג'קסון "11 אליפויות", כי הוא השתמש במודל הזה בשיטת האימון שלו בשיקגו בולס.
המנהיגות השבטית היא תיאוריית ייעוץ ארגוני שפותחה על ידי דייב לוגאן, ג'ון קינג והיילי פישר רייט, חברי סגל בכירים בתכנית המנהיגות בביה"ס למנהל עסקים של אוניברסיטת דרום קליפורניה.
על פי המודל כולנו בעצם חיים בשבטים, כלומר בקבוצות שבמסגרתן מתקיימות פעילויות חברתיות או עבודות למיניהן.
המבחן לזיהוי מהו השבט שלך יכול להיות מבחן ה"שלום" - אם מישהו עוצר להגיד לך "שלום" ונשאר לשוחח כשהוא פוגש אותך ברחוב, אתם ככל הנראה חברים באותו השבט.
המודל הזה מעניין כי יש לו השלכות התנהגותיות על המנהיגים בהתאם לשלב שבו השבט נמצא. לפי המודל יש חמש רמות של התנהגות שבטית:
שלב ראשון: "החיים בזבל"
בשלב הזה ישנו אוסף של אנשים שלרוב פרשו משבטים אחרים. דוגמאות לשבטים ברמה אחת הן כנופיות רחוב וקבוצות בבתי הכלא. האנשים בשלב הזה מאופיינים בגישה פסימית ויתנהגו באופן הישרדותי, מבחינתכם כל הדבר הזה שנקרא "חיים" הוא שלילי.
שלב שני: "החיים *שלי* בזבל"
שבט בשלב זה הוא ברובו אוסף של קורבנות שרואים עצמם במקום נמוך. על פי מפתחי התיאוריה, בשלב הזה נמצאים משרדים וארגונים ממשלתיים רבים, מכיוון שבשלב הזה אין דחיפה לחדשנות, אין אחריות קולקטיבית ואין רצון להתאחד כארגון מעבר לגבולות העבודה.
שלב שלישי: "אני טוב (ואתם לא)"
שלב זה מאופיין בהתמקדות של חברי השבט כל אחד בהישגים האישיים שלו, כאשר אפקט התחרות והצורך בהשוואת הישגים הוא המאפיין המובהק של שבט בשלב זה.
ארגונים בשלב זה מאופיינים בתרבות של תחרותיות פנימית, לרוב מדובר בארגונים המורכבים מחומר אנושי מוצלח, למשל אוניברסיטאות וארגונים שונים בהם ההיררכיה בנויה על בסיס הישגים אישיים (בסרטון טד של לוגאן הוא נותן דוגמה על תרבות תחרותית בין רופאים בבתי חולים).
אני די בטוחה שרבים מכם קוראים את זה וחושבים - "ממממ זה נשמע כמו תרבות שמאפיינת את הארגון שלי - התחרות הזאת בין המנהלים או העובדים של מי יותר טוב".
שלב רביעי: "אנחנו טובים (והם לא)"
שלב זה הוא פריצת דרך משמעותית - הקבוצה משתנה מקבוצה של אנשים מוכשרים הממוקדים בעצמם, לשבט המודע לקיומו המשותף. הקבוצה בשלב הזה עובדת ביחד ומה שמאחד אותה הוא סט ערכים ותרבות ארגונית משותפת. נפלא לא? כמעט..כי בכל זאת יש שלב יותר גבוה.
ה"קאטצ'" בשלב הזה הוא שיש אויב חיצוני בדמות שבט יריב או ארגון מתחרה. הארגון בשלב הזה מתפקד מצוין אבל עסוק בלהיות הטוב ביותר ובשנאת המתחרים שלו, לכן הוא מצליח, אך לא מממש לחלוטין את הפוטנציאל שלו ולא משפיע ברמה הגבוהה ביותר.
שלב חמישי: "החיים נפלאים"
שלב זה הוא השלב הגבוה ביותר המאפיין רק כ- 2% מהארגונים. בשלב זה השבט חזק, מאוחד ובעל מוטיבציה להצלחה. שבט ברמה חמש מסוגל להכול- לשינויים בקנה מידה עולמי, להמצאות חדשניות ולקידום הרעיונות השאפתניים ביותר. שלב זה הוא מימוש המנהיגות, החזון וההשראה.
דוגמה טובה לשלב 5 הן ועידות האמת והפיוס בדרום אפריקה, עליהן זכה דזמונד טוטו בפרס נובל לשלום, זאת דוגמה להשפעה של שבט על שבטים אחרים באופן נרחב.
איך מגיעים לשלב 5?
השלב החמישי מגיע כאשר אנחנו עוברים מעיסוק מקומי, המתמקד בפתרון הבעיות של השבט שלנו בלבד, לעיסוק רחב שיש בו רצון להשפיע על שבטים אחרים.
בשלב חמש השבט מחפש משימה גדולה, משמעותית, כזאת ששואפת "לשנות את העולם", להשפיע בצורה נרחבת, כזאת שרק כוח גדול של חיבורים ושותפויות יביא להצלחה. נניח.. פיתוח של חיסון לקורונה שבו חברת תרופות אחת משתפת פעולה עם חברות מתחרות כדי להצליח במשימה במקום להתמקד בתחרות של איזו חברה תצליח לפתח ראשונה את החיסון.
התפקיד המרכזי של המנהיג או המנהיגה במודל הזה הוא שהם נדרשים לזהות את רמת השבט שלהם ולהיות מסוגלים "להקפיץ" את השבט רמה אחת למעלה.
נסו לחשוב - איזה שלב מאפיין אותכם - האם אתם חושבים שה"חיים בזבל" באופן כללי? או שהחיים שלכם ספציפית גרועים? אולי אתם מרגישים שאתם במקום טוב והאחרים פחות וזה גורם לכם להרגיש טוב עם עצמכם?
באיזה שלב נמצא הארגון שלכם? האם התרבות היא ש"אנחנו כארגון חייבים להיות הטובים ביותר ושהאחרים יתמוטטו" (אפילו תתי ארגונים בתוך החברה כמו מחלקות אחרות)?
מה אתם יכולים לעשות כדי להקפיץ את הארגון שלכם שלב אחד למעלה?
זה מה שמנהיגים עושים – הם מרימים את השבט שלהם למעלה.
בקישור הזה תוכלו להקשיב לדיויד לוגאן מדבר על מנהיגות שבטית בהרצאת טד.
בקישור הזה תגיעו למקור של התמונה.




תגובות

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מנהיגות מעוררת השראה - כוכב להתפתחות אישית

מייקל ג'ורדן - מנהיגות אותנטית

היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם