המבורגר מאושר

בספרו "באושר ובאושר" מתאר Tal Ben-Shahar טל בן שחר את מודל ההמבורגר. בין אם אתם צמחוניים ובין אם טורפי בשר- הפוסט הזה יכול להיות בשבילכם.
להבנתי, המודל מסווג ארבעה טיפוסים של אנשים בהקשר לאושר: 

יש את הנהנתן, הוא יאכל המבורגר טעים אבל משמין ולא בריא. מה שחשוב לו הוא האושר הרגעי, כאן ועכשו. הוא יהנה עכשו, אבל העתיד טומן בחובו סבל.. השמנה, לחץ דם וכו'..
קצת דומה לסבל של העייפות שאני מרגישה היום אחרי האושר שחוויתי אתמול בהופעה של ברי סחרוף...
ההופכי הוא זה שמוכן לסבול כל הדרך אל האושר.
הוא יאכל המבורגר תפל, אולי צמחוני, לא באמת טעים, אבל כזה ששומר על הבריאות והדיאטה.
הבעיה עם הגישה הזו היא שגם שכשמגיעים כביכול לנקודת האושר, האפקט מתפוגג מהר ולמעשה ייתכן ובגישה כזו נחיה במרדף תמידי אחרי האושר, בלי להיות מאושרים באמת.
יש את המרירים, הם יאכלו את ההמבורגר הקר, זה שעמד בחוץ כמה שעות, אולי הספיק להתקלקל. הוא לא טעים וגם לא בריא.
אלו הם האנשים הסובלים, הם לא מאושרים- לא עכשו וגם לא אחר כך.
ויש את ההמבורגר המושלם- הוא גם טעים וגם בריא. הבשר איכותי, יש ירקות מסביב, אולי המנה קטנה, אבל היא משביעה ומספקת את אבות המזון.
כאן טמון המסלול לאושר- גם להנות עכשו וגם אחר כך.
עד כאן, פסיכולוגיה חיובית על קצה המזלג. איך זה קשור למנהיגות?
בספרו של קן רובינסון "המקום הנכון" מודגשת החשיבות של להיות במקום הנכון לנו, במקום שמייצר חיבור בין החוזקות שלנו לבין הרצונות שלנו.
זה מתחבר לי להמבורגר המושלם- למשל להרוויח טוב בעבודה וגם להנות ממנה ולהיות טובים בה.
אולי אתם חושבים- זה לא באמת אפשרי..מה אם אני אוהבת קיפולי נייר למשל ואני גם טובה בזה.. איך אוכל להרוויח מזה?
ובכן, מנהיגות היא קודם כל להאמין שזה אפשרי. כן זה אפשרי, להיפתח לרעיון שזה אפשרי, גם וגם וגם.
השלב הבא הוא למצוא את הדבר הזה שאוהבים, ושטובים בו ואז לחפש את הדרך לשלב בין האושר הרגעי לאושר בטווח הארוך-
אני לא חייבת לוותר על קיפולי נייר רק כי אני לא מתפרנסת מזה. עם קצת חשיבה יצירתית אוכל למשל לשלב פעילות של קיפולי נייר בתהליך סדנאי שאני מעבירה, והנה דוגמה להמבורגר המושלם שלי (לא באמת.. סתם בשביל הדוגמה😉).
לבסוף, כמנהיגים, פריצת הדרך האמיתית היא להצליח לעזור לאחרים להכין המבורגר כזה, לעצמם-
כזה שהוא גם טעים וגם בריא. כזה שמאפשר גם להנות עכשו מהדרך, גם להוציא את הטוב מהם וגם להגיע איתם להנאה ולסיפוק מהתוצאות. 




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מנהיגות מעוררת השראה - כוכב להתפתחות אישית

מייקל ג'ורדן - מנהיגות אותנטית

היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם