עוצמת הלמידה מכוח ההשוואה

 

לפני מספר שנים התחלתי מחקר דוקטורט שניסה לבדוק איך מתחזקת הזהות המנהיגותית של מפקדים בחיל האוויר בזכות תהליכי למידה של השוואות.
במסגרת המחקר ביקשתי מאנשים להשוות את המנהיגות שלהם בין מרחבי חיים שונים- למשל איך באה לידי ביטוי המנהיגות שלהם כמפקדים בצבא לעומת המנהיגות שלהם בח'ברה או בבית. מתי הם יותר יוזמים ומובילים ומתי מובלים? האם יש פערים? האם יש שוני? היכן קל וטבעי להם לבטא את המנהיגות שלהם והיכן אולי זה קשה או מלאכותי יותר.
מתוך תהליכי עיבוד ההשוואה רבים מהמפקדים הגיעו להבנה שבצבא הם יותר מובילים ובבית הם מרשים לעצמם "להישען אחורה" ולתת לאחרים להוביל אותם למשל על ידי בן/בת הזוג. אפילו מול הילדים שלהם הם הרגישו לעיתים איך הם חסרי סמכות בהשוואה לתחושה שלהם מול הכפיפים שלהם..
החקירה העצמית לגבי הפער הזה הובילה לתובנות מעמיקות וביניהם עלתה שאלה מרכזית אחת – למה במקום אחד זה טבעי וברור לי שאני מנהיג/ה ובמקום אחר זה לא כך? למה לחלקנו יש "פיצול אישיות" או פיצול בזהויות המנהיגותיות בין מרחבי חיים שונים?

התהליך הזה לרוב מוביל לשני "מסלולים" של תובנות:
מסלול אחד הוא כאשר אנשים מזהים פער משמעותי בין מרחבי חיים שונים ואז הם יכולים לפעול על מנת לגשר על הפער הזה, למשל "לייבא" יכולות והתנהגויות שבאות לידי ביטוי במרחב אחד ולהשתמש בהם במרחב אחר.
עבורי התרגיל הזה עזר להבין שיש בי יכולות מנהיגותיות שלא באות בכלל לידי ביטוי במרחב הקהילתי שבו אני גרה, לעומת התפקיד הצבאי שלי שבו הבאתי לידי ביטוי את המנהיגות שלי (על פי התפיסה שלי של מהי מנהיגות).
ההבנה הזו הובילה אותי "לתפוס פיקוד" ולהשתמש ביכולת שלי להיות מעורבת ולקבל אחריות על מה שקורה גם בשכונה ובמרחב הקהילתי שלי, מה שלא עשיתי לפני כן.

מסלול שני שאליו חלק מהאנשים שעורכים השוואה מהסוג הזה מוביל לזיקוק של ייחודיות שמאפיינת אותם בהיבט המנהיגותי. זהו מהלך מרגש שבו ניתן לזקק מאפיינים ייחודיים, יכולות ודפוסי פעולה שהם עוצמה מנהיגותית שבאה לידי ביטוי במרחבי חיים שונים. ההבנה הזו עוזרת לאנשים להרחיב ולהאיר את הייחודיות המנהיגותית שלהם ולהשתמש בה באופן מכוון ומודע בתהליכי הניהול והמנהיגות שלהם.
התהליך כולו תורם ליציבות של הזהות המנהיגותית, שמאפשרת לבחור באופן מודע מתי להיות מנהיג/ה ומתי מונהג/ת. בנוסף לכך, גם במקומות שבהם נבחר להיות בעמדה של מונהג/ת – אפשר יהיה לעשות זאת בצורה מנהיגותית, בצורה משפיעה ומיטיבה.
בספר "מנהיגות בדרך הכוכב" אני מעניקה פריזמה ותפיסה איך ניתן לעשות זאת ובנוסף צירפתי לספר תרגיל השוואות כדי שתוכלו ממש לתרגל את הבחינה הזו על עצמכם.
בתמונה שילוב של זהויות בתמונה אחת- תמונה מיוחדת במינה שצולמה לפני כשבע שנים כשנכנסתי לעומק לתהליכי מודעות ומנהיגות



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מנהיגות מעוררת השראה - כוכב להתפתחות אישית

מייקל ג'ורדן - מנהיגות אותנטית

היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם