מנהיג/ה לשעה

הוזמנתי להרצות בפני כ- 150 מורים מובילים בקהילת "מהלך השקפה" של מכון מופת ומשרד החינוך. זה מהלך שכולו מנהיגות, יצירתיות, השפעה ועשייה ברוכה.

זה כל כך שימח אותי לפגוש מהלך כזה ואנשים שעוסקים במנהיגות בתוך עולם החינוך וההוראה וניפץ את כל המחשבה הביקורתית שלעיתים קיימת על עולם החינוך בישראל כעולם מקובע ומיושן (בסדר יש עוד מלא מה לשפר אבל בכל זאת זה היה כל כך מחמם את הלב).

בסוף ההרצאה שבה דיברתי על איך מחזקים את המנהיגות, שאלתי שאלות שמעוררות למחשבה על המנהיגות העצמית שלנו ונתתי זווית שמדגישה את האור הייחודי שיש בכל אחד מאיתנו, ניגש אליי נדב. נדב מרכז את לימודי המנהיגות באחד מבתי הספר במחוז חיפה, התרגשתי שיש בכלל דבר כזה – בגרות 5 יחידות במנהיגות! ואז הוא שאל אותי איך לא דיברתי על התיאוריה של פרופ' דרי. אני לא ממש מכירה את פרופ' דרי אז כהרגלי, כשאני לא מכירה משהו שקשור למנהיגות אני מיד מחפשת ומעמיקה.

מאמר מרתק של דרי מציע לנו להתבונן על מנהיגות לא כתפיסה גדולה ורחבה, אלא כפעולה, כעשייה. אדם יכול להיות מנהיג של רגע אחד, של שעה, אם באותה שעה עשה פעולה מנהיגותית. הגישה הזאת מעניינת ויפה כי היא מעניקה לכולנו גישה למנהיגות. היא מדגישה את הפוטנציאל הגלום בכל אחד ואחת מאיתנו להיות מנהיגים, גם אם זה לרגע אחד. למעשה כולנו יכולים לבחור ברגע נתון להיות מנהיגים (וגם לא להיות מנהיגים, גם זה בסדר): "מורה הוא מורה ומנהלת בית ספר היא מנהלת; האם הם מנהיגים? התשובה תלויה במעשיהם.

מהם מעשי מנהיגות? מעשים החורגים מגבולות המוכר והבטוח על מנת לשרת ולהיטיב; לא תִחזוק הקיים, אלא חריגה ממנו לטובת טוב כללי כלשהו"

אתם ממלאים תפקיד בעמדה ניהולית כלשהי? שחררו את החשיבה הכוללת לגבי היותכם מנהיגים וחישבו ברגע נתון – מהו המעשה ומהי הפעולה שיבטאו את המנהיגות שבי ברגע הזה? 

זאת חשיבה מעניינת שיכולה להרחיב את המנהיגות שלנו בעולם

המאמר פורסם בשנת 2009 ונקרא "מהות המנהיגות: שתי נקודות מבט"



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מנהיגות מעוררת השראה - כוכב להתפתחות אישית

מייקל ג'ורדן - מנהיגות אותנטית

היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם