מיקוד שליטה


האבחנה בין מיקוד שליטה פנימי למיקוד שליטה חיצוני הייתה לי ברורה במשך שנים. זתומרת.. חשבתי שהיא ברורה.
מיקוד שליטה חיצוני הוא התייחסות לכל מה שקורה לי כאילו הוא לא בשליטתי וקורה בגלל משהו או מישהו חיצוני.
מיקוד שליטה פנימי הוא גישה שלוקחת אחריות על מה שנעשה לי ומניחה שהתוצאות שלי בחיים הן בשליטתי.
יופי.
אז נגיד שהיה דיון שכפופה אליי הכינה והוא לא היה טוב וזה ביאס אותי. אז אמרתי לעצמי.. אני.. עם כל המודעות הגבוהה שלי לא יכולה להאשים אותה ולהיות במיקוד שליטה חיצוני. אז מה עשיתי?
האשמתי את עצמי, כי אני במיקוד שליטה פנימי.
רק שלא הבנתי שלהאשים את עצמי זה בדיוק כמו להאשים מישהו אחר, זה מיקוד שליטה חיצוני.
השבוע העברתי סדנה שבמסגרתה דיברנו על הנושא וסיפרתי את הסיפור הזה, אז אחד המשתתפים, בדיוק בשלב הזה, שאל אותי "אז מה זה מיקוד שליטה פנימי??"
ברמה השטחית זה נגיד להכין אותה יותר לדיון, לעשות בקרות, לשוחח איתה וכו'..אולי לפעם הבאה זה יעזור (ואולי לא).
ברמה העמוקה זה להבין למה בתוכי הסיטואציה הזאת ממש מציקה או מפריעה לי (בהנחה והיא באמת מפריעה לי).
מתחת לפני השטח אני יכולה למשל להרגיש שהעובדת שלי זלזלה בי, או שמנהל הדיון היה קשוח וכל זה מוביל להרגשה הפנימית המאוד לא נעימה.
עכשו, במקום להאשים מישהו אחר, בנקודה הזאת שווה לנסות ולפענח מה בסיטואציה גרם לי להרגיש שבא לי להאשים מישהו אחר, ולמה ההרגשה שנוצרה בי היא כזאת לא נעימה, ולכמה רגעים (!) לתת לעצמי להרגיש ככה, להיות בהרגשה הממש לא כיפית הזאת.
נניח והעובדת שלי מזלזלת בי ואני מרגישה מושפלת, או שאני מרגישה שאני לא בסדר שלא עשיתי מספיק בשביל להכין אותה לדיון - למה זה מפעיל אותי וגורם לי להרגשה בלתי נסבלת?
ונניח ואני מושפלת - בואו רק לכמה רגעים נקבל שזה מה שקורה ומישהו בעולם מזלזל בי ואני מרגישה מושפלת מזה, "שבו" בתוך ההרגשה הזאת ורק אחר כך תחליטו איך לפעול. זה לא אומר שויתרתם על משהו, זה רק אומר שנתתם לרגש הזה לצוף בתוככם, שאתם מכירים שזה מה שקורה במציאות ומה קורה לכם בפנים לאור המציאות.
אני מצאתי שזאת הדרך היעילה ביותר שאני יכולה לפעול מתוכה - רק אחרי שעוברים דרך הרגש המאוד לא נעים הזה ומקבלים את המצב כמו שהוא, התמונה מתבהרת ואז ברור איך נכון לפעול.
זאת בעיני מודעות וזה מיקוד שליטה פנימי שממש מגדיל את השליטה על התוצאות הרצויות לנו בחיים.
זה לא קל אבל זה מאוד אפקטיבי, בוודאי יותר מאשר להאשים את עצמי בהסוואה שאני עלק במודעות.
נסו את זה, מה יש להפסיד? גם ככה הסיטואציה מרגישה לא נעים אז לכו עם זה כבר עד הסוף.





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מנהיגות מעוררת השראה - כוכב להתפתחות אישית

מייקל ג'ורדן - מנהיגות אותנטית

היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם