איך מנהיגות קשורה ללקיחת סיכונים?

"אינני גאה בזה, כי הפרתי את החוקים, אבל אני גאה בזה... כמנהיג"' ז'וזה מוריניו, המיוחד, חוקי המשחק

אם אתם מתעניינים בספורט ו/או במנהיגות, הסדרה הזאת בנטפליקס - "חוקי המשחק" היא בדיוק בשבילכם. הסדרה מציגה מספר מאמנים, מהמצליחים בעולם ועורכת איתם שיחה על מה הביא אותם להצלחה, מהם הערכים המובילים שלהם ומנתחת איתם כיצד בחרו לפעול.

פרק שלישי - ז'וזה מוריניו, מאמן כדורגל 
באחד הקטעים מוריניו מספר שנענש על כמה "ברכות" שזרק במשחק ונאסר עליו לשהות בחדר ההלבשה ועל ספסל קבוצתו במשחק חשוב מאוד - רבע גמר ליגת האלופות נגד באיירן מינכן.
הוא מתאר איך התגנב לחדר ההלבשה בבוקר המשחק ונשאר שם עד לשעת המשחק.
כשנציגי אופ"א ניסו לחפשו, התחבא בתוך סל כביסה שאף ננעל על ידי אחד העובדים כדי שהנציגים לא יעלו בדעתם שמוריניו נמצא שם.
מעבר לקלסטרופוביה שהמצב הזה יצר אצל מוריניו, הוא אומר שאיננו גאה בעצמו על שהפר את ההנחיות, אבל הוא גאה בעצמו על היותו מנהיג בעצם קבלת ההחלטה, על שהפגין משפחתיות עם הקבוצה בעצם ההחלטה להפר את העונש, על האחווה ועל הבחירה להיות עם השחקנים שלו במשחק כל כך חשוב.

כללים או חוקים נועדו כדי לשבור אותם?
זוהי שאלה של מנהיגות,
זאת יכולה להיות הצלחה מסחררת, כמו במקרה של מוריניו שניצח במשחק הזה ולקח את גביע האלופות באותה שנה, או שזה יכול היה להיות כישלון מוחץ.
הרי תתארו לעצמכם שהיו עולים עליו - איזו פאדיחה זאת הייתה יכולה להיות בשבילו ואיזה עונש חמור עוד יותר יכול היה לקבל. ועוד לא דיברתי על הדוגמה שהוא נותן לשחקנים במעשה של הפרת הכללים, אולי עכשו יבינו שגם הם יכולים להפר כללים? אפילו של המאמן? הרי הוא בעצמו הפר הנחיות..
יש דוגמאות יפות למנהיגים שפורצים את החוקים או את המסגרת הקיימת ויוצרים מתוכה משהו חדש, מרחב פעולה חדש או הצלחה שוברת שיאים.
במקביל, אני מכירה, אפילו באופן אישי, סיפורי מנהיגות של הפרת הנחיות שהסתיימו בקטסטרופה, לעיתים בפציעה או אפילו במוות, אם נלך למרחבים הצבאיים.
מנהיגות, בין השאר, משמעותה לקחת סיכונים ולהבין שגם אם ההחלטה שלי תביא לכישלון, אקח אותה איתי הלאה ואתקדם ממנה.
בשביל לעמוד בהנחיות ובשביל לפעול על פי הכללים אנחנו לא צריכים מנהיגים, מספיק שיהיו לנו מנהלים טובים. מנהיגות היא בשביל לפרוץ את גבולות הקיים, מנהיגים מחליטים איפה הדבר הנכון לעשות הוא דווקא לא לציית לכללים, עבור הערכים שהם מאמינים בהם, עבור מי שהם בוחרים להיות, עבור השלמות עם עצמם ועבור המונהגים שלהם.
מנהיגות בהקשר הזה "מפרלטטת" עם לקיחת סיכונים, אפילו עם סכנה.
תראו, אני לא באה לעודד הפרה של כללים וחוקים, אני רק אומרת שיש מקומות מנהיגותיים שבהם עבורנו כמנהיגים זה הדבר הנכון לעשות.
זה עלול להיות מסוכן ובהחלט כדאי להיות זהירים, אבל במקרים המיוחדים וכשזה מצליח, התחושה היא של הנפת גביע אלופות כשמאה אלף איש מריעים לך. אין סיפוק גדול מזה.
לוקחים את הסיכון?


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מנהיגות מעוררת השראה - כוכב להתפתחות אישית

מייקל ג'ורדן - מנהיגות אותנטית

היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם