האם אתם מוכוונים ללמידה או מוכוונים לביצועים?

בשנות ה- 80 התפתחה תפיסה לפיה ניתן להצביע על שני טיפוסים מרכזיים הקשורים למוטיבציה או למוכוונות של אנשים בנוגע לעשייה שלהם:
מוכוונים ללמידה - Learning goal orientation
מוכוונים לביצועים – Performance goal orientation
אנשים המוכוונים ללמידה ניגשים לביצוע משימה במטרה ללמוד משהו חדש או לרכוש יכולת חדשה. הם יחפשו אתגרים חדשים ויתייחסו לכישלון כאל הזדמנות ללמידה ולהתפתחות.
לעומתם, מוכווני ביצועים יתפסו את היכולות שלהם כיכולות קבועות שלא ניתנות לשינוי, הם יתייחסו למשימות כאל הזדמנות להביא לידי ביטוי את היכולות הקיימות בהם ולכן יעדיפו משימות או אתגרים מוכרים שהסיכוי להיכשל בהם הוא קטן.
מחקרים הראו שאנשים בעלי אוריינטציה ללמידה יגיבו לאתגרים באופן חיובי וככל שהמשימה יותר מאתגרת, כך היא מהווה עבורם הזדמנות טובה יותר לרכוש יכולות חדשות.
מנהיגות בהקשר הזה מכילה היבטים של לקיחת סיכונים, של מתיחת היכולות, בחינתם, עמידה מול קצה תהום ולפעמים קפיצה אל תוך התהום מתוך אמונה שהכנפיים ייפרסו ובמקום נפילה תהיה תעופה.
אם אתם מאמינים שהיכולות שלכם לא ניתנות לשינוי - חישבו שוב. מה בחודש האחרון עשינו ולא העלינו בדעתנו שהדבר נמצא במסגרת היכולות שלנו? (הרכבת פאזל 1000 חלקים? הכנת חרוסת עם טעם דומה לזה של סבתא? יצירה עם הילדים? הכנת סושי? העברת שיעור באופן וירטואלי?)
סגלו אמונה שהיכולות הן גמישות וכל אתגר או משימה ואפילו כישלון הם הזדמנות ללמידה ולרכישת יכולות חדשות, מסתבר שהרבה יותר מעניין וחיובי לחיות כך מאשר ללכת על בטוח.
(להרחבה חפשו בגוגל סקולר: Yi and Hwang, 2003, Predictingthe use of web-based information systems: self-efficacy, enjoyment, learning goal orientation, and the technology acceptance model)

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מנהיגות מעוררת השראה - כוכב להתפתחות אישית

מייקל ג'ורדן - מנהיגות אותנטית

היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם