פיתוח מנהיג/ה לעומת פיתוח מנהיגות


איך מפתחים מנהיגות בארגונים? איך מפתחים מנהיגות אצל מנהלים או אצל מפקדים?
הגישה המסורתית לפיתוח מנהיגות עוסקת בפיתוח הפרט- בפיתוח של המנהיג או המנהיגה- Leader Development. היא שמה דגש על הכשרות או סדנאות או תהליכי אימון שהמנהל/ת במרכז.
הגישות החדשות (ובעיני המעניינות יותר, המורכבות יותר) עוסקות בפיתוח מנהיגות- Leadership Development. 
מה זה אומר?
זה אומר שמנהיגות מתרחשת בארגון כתופעה ארגונית או חברתית ולא רק כתופעה אישית. לפיה, לכל עובד/ת בארגון יש פוטנציאל להשפיע ולהוביל. לכן הפוקוס שלה הוא לא רק בפרט אלא בעידוד המנהיגות בארגון כולו.
תהליך פיתוח הפרט כמנהיג ותהליך פיתוח המנהיגות הם תהליכים שמשולבים זה בזה, אך נכון שההבנה שלנו לגבי פיתוח מנהיגות תפסיק להיות ממוקדת אך ורק בפרט. 
הגישה הזו משתלבת עם ההבנה ש-70 אחוז מהלמידה של עובדים נעשית תוך כדי תפקיד ורק 10 אחוז מהלמידה נעשית בהכשרות פורמליות (20 אחוז אגב נעשית דרך אינטרקציות חברתיות) ולפיכך גם הגישה הלימודית לפיתוח מנהיגות חייבת לזוז ממקום של הכשרות ממוסדות לתהליכי למידה שמשולבים תוך כדי התפקיד.
David. V. Day מתאר 6 פרקטיקות ארגונית לפיתוח ה*מנהיגות* בארגון:
1. פידבק ב-360 מעלות- רעיון החניכה ב-360 מעלות הוא רעיון שאני מאמינה בו ומקדמת אותו כבר כמה שנים (על כך ארחיב בפוסט נפרד). מנהיג/ה משפיע/ה בכל הכיוונים ולא רק כלפי מטה על הכפופים לו/ה, תחשבו על זה..כמה למדתם דווקא מהכפופים לכם? או מעמיתים? ומה יהיה האפקט של תרבות שמעודדת תהליך כזה.
2. קאוצ'ינג- תהליך ממוקד להשגת יעדים אישיים. זהו תהליך שבמרכזו אמנם הפרט, אך אם נעשה בצורה פורמלית על ידי הארגון, הוא מחובר לתהליך המנהיגותי הארגוני.
3. מנטורינג- יכול להיות פורמלי או לא פורמלי, גם הוא, אם נעשה על ידי מנהלים בארגון הוא מחובר לתהליך המנהיגותי הארגוני.
4. רשת נטוורקינג- פעולות או עשייה פורמלית ו/או לא פורמלית שמעודדות שיח והכרות בינאישית בין מנהלים. פוסט על חשיבות הקשרים הבינאישיים במנהיגות בהמשך..
5. העברה לתפקיד אחר בארגון כחלק מתהליך התפתחות מנהיגותי ולטובת צבירת חוויות מנהיגותיות. גם על צבירת חוויות מנהיגותיות כבסיס להתפתחות מנהיגותית בהמשך..
6. למידה פעילה על ידי פתרון בעיות אמיתיות של הארגון. אז מספיק עם סימולציות שמומצאות, תנו לעבוד על אמת, תתנו שיפתיעו אותכם.
בסיכומו של דבר, בפיתוח מנהיגות השאלה המרכזית שצריכה להישאל היא:
איך אוכל להשתתף בתהליך המנהיגותי בצורה אפקטיבית בארגון? ולא (רק) איך אוכל להיות מנהיג\ה אפקטיבי\ת?
התזוזה צריכה להיות ממקום מנהיגותי אישי למקום יותר שיתופי דרך חיבורים שמייצרים תוצאות באמצעות יוזמה ויצירה שנעשית באופן מנהיגותי. ביחד.
למאמר המלא כנסו- https://scholar.google.co.il/scholar…

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מנהיגות מעוררת השראה - כוכב להתפתחות אישית

מייקל ג'ורדן - מנהיגות אותנטית

היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם