מנהיגות נשית - משלוש יוצאת אחת


שלושה מודלים של מנהיגות נשים- באיזה מהם את בוחרת?
פרופ' טובה כהן כתבה על שלושה סוגי מנהיגות נשים שמופיעות במקרא כשהיא מדגימה אותם על אסתר, דבורה ומרים.
אסתר שפועלת במסגרת הפטריאכלית ומשתמשת בתכונותיה הנשיות כדי להשפיע על המלך לטובת הצלת העם. הצלחתה נעשית מתוך הבית, הארמון, בתוך המרחב הפרטי, במסגרת ההיררכיה הפטריאכלית הברורה. היא משתמשת בנשיותה ואף באלמנטים ארוטיים כדי להשיג את מבוקשה וכדי להשפיע על החלטותיו של המלך. 
דבורה לעומתה היא מודל מנהיגות נשי שהצלחתו מבוססת על ההידמות למודל המנהיגות הגברי. דמותה באה לידי ביטוי במרחב הדתי כנביאה, במרחב החברתי כשופטת ובמרחב הצבאי בקרב נגד סיסרא.
בשונה מאסתר אין היא פועלת בדרך "נשית" המקובלת בחברה הפטריאכלית והיא עוסקת בעניינים ציבוריים- לאומיים בדומה למודל הגברי בעולם של אז (ואולי גם של היום, למרות שהתקדמנו מאז).
מרים לעומתן מציגה מודל מנהיגות ייחודי. שלא כדבורה אין היא מוותרת על מאפייניה הנשיים ושלא כאסתר אין היא נכנעת למסגרת הפטריאכלית, אלא הופכת למנהיגה עממית מוכרת ואהובה בציבור. 
מרים, בשונה ממשה, מדגישה במנהיגותה את הדיאלוג עם העם ומציגה מודל מנהיגות אישי יותר, מה שמאפשר לה להיות גורם ממתן ומגשר בין משה לבין העם. 
מרים, אם כן, מציגה מודל מנהיגות שאין בו ויתור על נשיות והוא נוכח במרחב הציבורי, מבלי לוותר כאסתר, על עצמאותה, ומבלי לוותר כדבורה - על מאפייניה הנשיים. 
דרכה של מרים, היא מסוג הדרכים שבהן אני מקווה שאני הולכת, 
היא מסוג הדרכים שאני מקווה שאני מצליחה להראות לבתי- שחר.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מנהיגות מעוררת השראה - כוכב להתפתחות אישית

מייקל ג'ורדן - מנהיגות אותנטית

היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם