מנהיגה או לא מנהיגה? זאת השאלה

 

רוב הכתבות וגם הפוסטים שקראתי בנושא סימון ביילס, בלי יוצא מן הכלל, הביעו תמיכה ופרגון בה ובצעד שנקטה עם פרישתה מגמר הקרב רב בהתעמלות באולימפיאדה. צעד שהוביל להפסד מדליית הזהב האולימפית של ארה"ב לקבוצה המתחרה מרוסיה, האויב המר של ארה"ב.
הכותרת של אוריאל דסקל בכלכליסט מסכמת את התמיכה והפרגון במשפט אחד:
"הלחץ הכריע את סימון ביילס. וזה בסדר"
אני לא מכירה את הדינמיקה של קבוצת מתעמלות אבל אם אני מקבילה את המתעמלות לקבוצת שליחים בריצה או בשחייה למשל (בשחייה זכיתי להיות חלק מקבוצת שליחות) אפשר לומר שמה שמאפיין את הצוות הוא שהתוצאה האישית של כל אחד או אחת מחברי הצוות משפיעה על התוצאה או על ההישג הסופי הקבוצתי.
לקבוצה יש מטרה משותפת וכל משתתף או משתתפת נותנים את ה-best שלהם למען התוצאה הקבוצתית הטובה ביותר.
לרוב, בקבוצות האלו יהיה ספורטאי או ספורטאית שהם מעט יותר בולטים ביכולות שלהם, בהישגים או בניסיון ובאופן טבעי הם יתפסו מקום מנהיגותי בצוות, יעודדו, ידחפו את האחרים, יהוו מודל לחיקוי ויפעלו כדי למשוך את האחרים קדימה. נשמע מתאים לביילס, הספורטאית המעוטרת ביותר שכבר היום מחזיקה בשיאי גינס בכל הנוגע להישגים באולימפיאדות.
אני מתבוננת על הצעד שלה לפרוש בעיצומה של התחרות ולמרות התמיכה (ההגיונית) בצעד הזה לאור המסר שהוא משדר לעולם - בריאות חשובה לא פחות מהישגים, אין מה להתבייש בקושי נפשי וכו'..
אני תוהה
כיצד צעד מסוג זה היה נתפס אם היה קורה למשל על ידי ראש צוות בארגון הייטק או על ידי מפקד בצבא או בארגון ביטחוני?
האם במקרה כזה התגובות היו מפרגנות ומכילות או דווקא הולכות לכיוון ביקורתי שטוען שאותו אדם מאבד את מנהיגותו בצעד כזה?
האם בחיי היום יום שלנו בארגון שבו אנחנו או חברינו עובדים, קושי מנטלי או נפשי היה מתקבל בחיבוק ובחום כפי שהקושי של ביילס התקבל?
הפרישה של ביילס היא רגע נדיר שבו ספורטאית על מחליטה להקשיב לעצמה במקום להקשיב לציפיות של הסובבים אותה. מבחינתי זהו צעד מנהיגותי שעולה בקנה אחד עם תפיסות חדשניות במנהיגות.
בנוסף, הצעד הזה משפיע באופן כל כך רחב דרך השיח העשיר שהוא יצר בנושאים כמו חוסן מנטלי, התמודדות עם קושי נפשי, היכולת להיחשף ולשתף ועוד..
מימד נוסף של מנהיגות (במודע או שלא) שביילס יצרה.
מצד שני, על פי תפיסות מסורתיות וכלפי חברותיה היא פעלה ההפך מכל התנהגות מנהיגותית שהרי איזה מנהיג עוזב את חבריו באמצע קרב (רב)?
התמונה כולל הכיתוב המפרגן מתוך ynet




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מנהיגות מעוררת השראה - כוכב להתפתחות אישית

מייקל ג'ורדן - מנהיגות אותנטית

היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם